21 zásad úspěšného bloggera

Za dobu, co bloguji, jsem se naučil mnoho věcí, které můj blog posunuly vpřed. Věci, které se zdají samozřejmé, ale často se na ně zapomíná. Dokážete-li je plně využít, váš blog poroste a stane se úspěšným. Nevyužijete-li jich, váš blog upadne v zapomnění.

1/ Zvolte téma blogu

Nejste-li známá osobnost, je nepravděpodobné, že větší množství čtenářů projeví zájem o čistě osobní blog. Chcete-li aby váš blog byl hojně navštěvovaný, doporučuji určit téma, které vás zajímá a držet se ho. Neznamená to, že nemůžete občas trošku odbočit. Já tímto článkem také odbočuji. Jde o to, abyste nepsali jednou o sklizni řepy a podruhé o optimalizaci pro vyhledávače.

Sám jsem vyzkoušel oba přístupy. Původně jsem psal, o čem mě napadlo a teprve před časem jsem zaměřil blog na osobní rozvoj. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že zájem čtenářů se podstatně zvýšil a následně se zlepšil i můj pocit z psaní. Není to již jen plané tlachání, ale přináším čtenářům určitou hodnotu.

2/ Buďte jednotní

Máte-li vybrané téma blogu, měli byste se s ním plně ztotožnit. Slaďte s ním název, doménu, motto, design, atd. Toto vše, včetně vašeho vystupování, by mělo reprezentovat hlavní myšlenku blogu. Buďte jednotní a zapamatovatelní, kdekoliv se objevíte.

3/ Publikujte pravidelně

Chcete-li získat pravidelné čtenáře, pište pravidelně. Publikujte alespoň jeden kvalitní článek týdně a zaručuji vám, že se to na vaší návštěvnosti brzy projeví. Díky pravidelnému publikování se čtenáři začnou na vaše články těšit. Budou se vracet a vytvoří vám silné zázemí.

4/ Zakažte si PR články

Jestliže nemyslíte doporučení vážně nebo tematicky nesouvisí s vaším blogem, nepište ho. Je to věc, která čtenáře otráví a rapidně sníží váš kredit. Vztah se čtenáři je z dlouhodobého hlediska mnohem důležitější než pár stovek, které PR článkem vyděláte.

5/ Řekněte, kdo jste

Vytvořte stránku „O mně“. Ukažte čtenářům, kdo jste, co děláte a proč píšete, co píšete. Nikdo nechce číst texty, pod kterými si nemůže představit konkrétního člověka. Dejte čtenářům pocit, že vás znají a začnou mít vaše články raději.

6/ Buďte osobní

Najděte správný poměr mezi fakty a vlastními zkušenosti. Snažte se do článků vložit něco ze sebe. Právě díky osobním názorům a zkušenostem lidé blogy čtou. Suchá fakta si mohou přečíst v novinách.

7/ Nepodceňujte nadpisy

Je všeobecně známo, že nadpis rozhoduje o úspěchu či neúspěchu článku. Podle něho se čtenář rozhoduje, zda bude číst dál. Volte proto takový nadpis, který upoutá. Ale pozor. To co uvádíte v nadpise, musí článek opravdu obsahovat. Vymyslete nadpisů víc a zvolte ten nejlepší.

Při tvorbě nadpisů je dobré inspirovat se jinde. Projeďte si úspěšné blogy a podívejte se, jaké titulky mají jejich nejčtenější články. Většinou budou tipu „10 způsobů, jak ulovit žížalu“ či „19 tajemství Homera Simpsona“.

Klikli jste? Čísla zkrátka přitahují.

8/ Strukturujte

Nepište dlouhé, jednolité texty. Tím čtenáře odstrašíte. Používejte odstavce, nadpisy, seznamy, citace a obrázky. Snažte se, aby byl článek na první pohled členěný, přehledný a dobře čitelný.

9/ Zjednodušujte

Užívejte jednoduchých slov a vět, vyjadřujte se stručně. Po dopsání článku si jej několikrát přečtěte a upravte ho. Zjednodušujte větné stavby, vyškrtněte zbytečná slova i věty. Odstraňte vše, co článku neubere na významu. Čím bude text stručnější, tím víc lidí si ho přečte.

Zvláštní pozornost věnujte zájmenům. Mají mimořádnou schopnost vloudit se do vět, ve kterých nejsou potřeba a zbytečně je znepřehlednit.

10/ Buďte užiteční

Pište články, které budou pro čtenáře přínosem. Snažte se být čtenářům užiteční a těžte z jejich pozitivních emocí. Vždy, když něco napíšete, zamyslete se, jestli byste to chtěli číst na cizím blogu. Pokud ne, není to dost zajímavé ani pro vaše čtenáře.

Alternativou k „být užitečný“ je „být provokativní“, kde naopak těžíte z negativních emocí čtenářů. Zkoušel jsem obojí, ale pozitivní emoce mám raději 😉

Budování komunity

Komunita lidí pravidelně navštěvujících váš blog, je naprostý základ. Tito lidé o vás dávají vědět dál, podporují vás a tvoří jádro vašich čtenářů. Je-li vaše komunita dostatečně silná a najdete-li vhodný obchodní model, můžou vám tito lidé pomoci i vydělávat. Čím větší a silnější komunitu máte, tím úspěšnější váš blog je.

11/ Buďte vidět

Nejlepší způsob, jak přivést nové čtenáře, je být stále na očích. Tweetujte, blogujte, přispívejte, diskutujte, komentujte. Neustále dávejte lidem najevo, že existujete. Čím více jste vidět, tím budou vaše názory pro lidi zajímavější.

12/ Nabídněte odběr

Dejte čtenářům vědět, jakými způsoby mohou vaše články sledovat. Nabídněte jim co nejvíce možností a zajistěte, aby se o nich dozvěděli. Využijte RSS, sociální sítě, odběr článků emailem… Máte-li tu možnost, motivujte je k odběru nějakou odměnou (například ebook, aplikace atd.).

13/ Umožněte sdílet

Využijte síly sociálních sítí a sdílení čtenářům maximálně usnadněte. Vložte do svých článků tlačítka pro sdílení. V českých podmínkách doporučuji využít Facebook, Twitter a Linkuj. Ostatní alternativy příliš návštěvníků nepřinesou a čtenáře budou spíš rušit.

14/ Diskutujte s čtenáři

Vyzívejte v článcích k diskuzi a sami se jí účastněte. Vstoupíte tak do kontaktu s čtenáři, získáte jejich přízeň a umocníte vzájemný vztah. Mnohdy vám navíc diskutující ukáží jiný pohled na věc a rozšíří vaše obzory. Pokud diskuzi vedete dobře, často se stane hodnotnější než samotný článek.

Dobré je diskutující upozornit emailem, odpovíte-li na jejich komentář. Přimějete je tak vrátit se a v diskuzi pokračovat. Pro WordPress k tomuto naleznete mnoho pluginů. Já používám CommentMailer, který mi umožňuje zvolit, komu z diskutujících upozornění odešlu. Neotravuji tak všechny, které se diskuze zúčastnili, ale pouze ty, na jejichž komentář skutečně reaguji.

15/ Nenechte se vyprovokovat

Občas se stane, že některý z diskutujících je k vašemu článku skeptický nebo je dokonce agresivní. Nenechte se podobnými lidmi vyprovokovat, argumentujte a odpovídejte i agresivním diskutujícím slušně. Vím, někdy je to těžké. V takovém případě nechte komentář ležet a odpovězte až trošku vychladnete. Nemá cenu kvůli šťouralům znehodnocovat diskuzi hádkou.

16/ Používejte Twitter

Pokud ještě nejste na Twitteru, je nejvyšší čas začít ho aktivně využívat. Není sice tak rozšířený jako Facebook, jeho síla však spočívá jinde. Na českém Twitteru se nachází především geekové, bloggeři a novináři – lidé, kteří hýbou českým internetem a které rozhodně stojí za to oslovit.

17/ Pište guest posty

Neexistuje lepší způsob získání nových čtenářů, než publikace článků na tematicky spřízněných webech. Vyhledejte takové, navažte kontakt s jejich autory a zkuste se dohodnout. Nabídněte to nejkvalitnější, co dovedete napsat. Nešetřete dobré články pro svůj blog. Aby byl guest post výhodný pro obě strany, musí mít článek určitou hodnotu. Excelentní článek vám navíc přinese mnohem víc čtenářů, než článek průměrný.

Vztah s bloggery

Dobrý vztah s ostatními autory je důležitý pro každého bloggera. Víc než kdekoliv jinde zde platí rčení: „Chovej se k lidem tak, jak chceš, aby se oni chovali k tobě“. Přivedete-li bloggerovi čtenáře, odkáže na vás. Urazíte-li ho, pomluví vás.

18/ Nesoupeřte

Pamatujte, že ostatní bloggeři nejsou vaši nepřátelé, ale spojenci. Nemusíte se bát o nich zmínit. Jako bloggeři táhneme všichni za jeden provaz. Skutečnost je taková, že čím víc si vzájemně pomáháme, tím více máme čtenářů. Pomozte bloggerovi a on příště pomůže vám. Takhle to funguje.

19/ Odkazujte

Odkazujte na ostatní blogy, retweetujte, linkujte. Upozorňujte na zajímavé články jiných autorů. Obohatíte je i své čtenáře. A jak jsem psal výše, uvidíte, že se vám to vrátí.

20/ Spolupracujte

Aktivně se podílejte na různých bloggerských projektech, iniciativách i setkáních. Navážete kontakt s ostatními autory a získáte nové čtenáře.

21/ Čtěte a komentujte

Sledujte blogy ostatních autorů a zapojte se do diskuze. Vybudujete si vztah s autorem a díky odkazu na váš blog získáte nové čtenáře. Neznamená to však, že byste měli spamovat. Když nemáte co říct, raději mlčte a alespoň se inspirujte z přečteného článku.

Pište a učte se

Nedopusťte, abyste se příliš soustředili na druhořadé věci. Nejdůležitějším zůstává psaní. Pište! Pište kvalitní články, které budou čtenáře zajímat. Sledujte, které z vašich článků jsou úspěšné, přemýšlejte proč a učte se z toho.

TIP: Zaujalo vás toto téma? Spoustu článků (anglicky) o tom, jak se v psaní zdokonalovat, najdete například na Problogger.net nebo Writetodone.com.

Líbil se vám článek? Linkujte! a budu vám vděčný.

Komentáře
  1. Julie Šodková napsal:

    Děkuju za skvělé tipy, díky kterým jsem začala psát blog 🙂

  2. Barbora Kepičová napsal:

    Super, užitečné, děkuji.

  3. Kateřina Houzarová napsal:

    Dobrý den, pane Řího. Děkuji za inspiraci. Hledám co nejvíc informací jak založit úspěšný blog a jak to funguje.

  4. Dekuji! Muj novy LIFE blog https://makinaslife.blogspot.cz/2017/12/uklid.html, od tedka se zacinam ridit temito doporuceni a brzy se muzete tesit za zhodnoceni, 🙂

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..