Odkládáte úkoly? Pryč s nimi!

Před rokem a půl jsem si koupil sluchátka Koss s doživotní zárukou. Asi před půl rokem se mi rozbily. Řešením je vzít sluchátka, najít lístek a reklamovat je. Přesto jsem to dosud neudělal.

Také určité věci stále odkládáte? Nejste-li GTD mástři formátu Davida Allena, pak věřím, že ano.

Nechci teď rozebírat, proč úkoly odkládáme. Zajímá mě spíš, jaký má odkládání vliv na pocit z celého GTD systému.

Mám-li v systému úkol, který neplním, přemění se postupně v malého strašáka. Mám-li tam podobných strašáků víc, je z nich noční můra. A nachází-li se v mém systému noční můra, není mi příjemné s takovým systémem pracovat. Pokaždé, když do něj nahlédnu, křičí na mě: „Podívej, tohle tu máš už rok. Co s tím uděláš?! Zase nic, co?! He?!“

Výsledkem je, že se při práci se systémem cítím frustrovaný, zaneprázdněný a neschopný, případně, že s ním přestanu pracovat úplně.

Otázka zní, co s tím?

Nabízí se dvě možnosti. Buď můžu své úkoly splnit, anebo, a to je často lepší možnost, se můžu jejich splnění vzdát. Jak důležitý je asi úkol, který vám leží v systému bez povšimnutí půl roku? Opravdu jej chcete uskutečnit? Dává ještě dneska smysl? Pokud ano, není třeba jej přeformulovat?

Když se vrátím ke konkrétnímu příkladu sluchátek, tak ano, stále je chci reklamovat. Přesto ale úkol ze systému odstraním. Proč? Protože se nic nestane. Systém na mě přestane řvát, že jsem neschopný a až bude má potřeba urgentní, na reklamaci si vzpomenu i bez něj.

Dá se říct, že sluchátka sice reklamovat chci, ale není to ani naléhavé ani důležité. Ačkoliv úkol vedu jako aktuální, měl by být zařazen v někdy/možná nebo rovnou smazán.

Schválně si projděte svůj systém a zjistěte, zda na svých úkolech opravdu pracujete. Pokud ne, máte tyto možnosti:

  • Splnit úkol
  • Přeformulovat ho
  • Přesunout do někdy/možná
  • Smazat

Úkoly, které pro Vás nejsou naléhavé ani důležité, by se dle mého neměly v systému objevit, dokud se naléhavými nebo důležitými nestanou. Pouze tak se vám s ním bude dobře pracovat.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..